Ik ben docent/mentor en een van mijn leerlingen krijgt te maken met de dood. Hoe kan ik mijn rol goed invullen?

Een leerling (hieronder vallen ook studenten in het vervolgonderwijs, maar er is gekozen voor de verzamelnaam ‘leerling’) binnen jouw onderwijsinstelling heeft een dierbare verloren of je krijgt te maken met het overlijden van een leerling. Je staat voor de grote uitdaging om je dagelijkse – drukke – agenda te combineren met extra aandacht en zorg voor deze leerling danwel vele andere leerlingen binnen de school. Dat kan een behoorlijke opgave zijn. Besef je dat je het verschil kunt maken met de rol die je vervult!! School geef structuur aan de dagen, biedt afleiding en het contact met vrienden/vriendinnen uit de klas kan enorm steunend zijn. Belangrijk dus dat school een rol blijft spelen als een leerling een ingrijpend verlies mee maakt. De meeste jongeren wìllen na een overlijden ook graag naar school, zeker als ze het daar goed hebben.

Hieronder staan een aantal tips die je kunnen helpen. Kijk wat jou goed lijkt en past bij jou en jouw verhouding met de leerling. 

WANNEER EEN LEERLING EEN DIERBARE VERLIEST

  • Ga zo snel mogelijk langs bij iemand thuis. Jouw interesse en aanwezigheid in het hele proces zijn van onschatbare waarde als iemand straks weer naar school gaat. Zorg ook, in overleg, dat je bij de uitvaart bent. Eventueel samen met voor diegene belangrijke vrienden/vriendinnen (uit de klas).
  • Houd regelmatig contact zolang iemand thuis is.
  • Laat het onderwerp ‘weer naar school gaan’ niet te lang liggen. Erover praten betekent nog niet dat het morgen moet gebeuren. Het betekent wel dat je daar naar toe gaat werken. Leg eventueel uit waarom school kan helpen bij het rouwproces (zie boven).
  • Plan een afspraak in op school. Daarmee verlaag je de drempel om weer op school rond te lopen voor de leerlingen die daar tegenop zien.
  • Veel jongeren gaan snel na een overlijden weer naar school. Ze willen bij hun vrienden zijn en zoeken afleiding. Dat is prima. Voor jongeren is het erg belangrijk dat zij onderdeel blijven van de groep. Meedoen met school, activiteiten, sport en uitjes zijn voor hen dan ook erg belangrijk. Bedenk je wel goed dat hun energieniveau en concentratievermogen alles behalve normaal is. Bespreek dan ook samen hoe zij school kunnen combineren met deze verminderde inzet van hun kant.
  • Blijf regelmatig in gesprek, ook wanneer iemand – ogenschijnlijk – makkelijk de draad weer oppakt. Jouw aandacht en interesse blijven heel erg belangrijk. Bovendien kun je tijdig aanpassingen doen wanneer blijkt dat zij bijvoorbeeld het tempo of het volledige lesprogramma (nog) niet bij kunnen houden.
  • Schenk het liefst aandacht aan de leerling in de vorm van kleine signalen. De meeste jongeren willen geen uitzondering zijn in de groep. Dus vooral niet al te veel aandacht in de groep. Een klein signaal (bijvoorbeeld oogcontact) in de klas of een face-to-face gesprek zijn vaak fijner.
  • Schrijf belangrijke data in je agenda en schenk daar aandacht aan

WANNEER EEN LEERLING IS OVERLEDEN

  • Informeer je collega’s en klasgenoten zo snel mogelijk, liefst persoonlijk. Als dat niet mogelijk is dan telefonisch. In ieder geval niet per mail, sms of what’s app. Doe dit in overleg met de ouders/verzorgers.
  • Stel klasgenoten in de gelegenheid hun emoties in de klas te delen en de uitvaart bij te wonen. Zorg dat je daar zelf ook aanwezig bent. Het is belangrijk om deze dag te delen zodat jullie samen weer een basis hebben om als klas of groep verder te gaan.
  • Organiseer een plek op school waarbij leerlingen hun verhalen kwijt kunnen en vragen kunnen stellen. Organiseer ook een bijeenkomst voor de klas waarbij wordt besproken wat betekent het wegvallen van hun klasgenoot voor hen betekent en hoe zij opnieuw vormgeven aan de klas/taken in de klas. Onderzoek ook of er behoefte aan een speciaal moment van afscheid als klas/school. Hoe wordt dit vorm gegeven en door wie? Als je dit niet zelf wil/kunt, haal er dan iemand bij die jou en de school daarbij begeleid. 
  • Blijf zo af en toe met de klas in gesprek over het gemis van hun vriend/vriendin en houd goed vinger aan de pols of zij meer van jou nodig hebben. 
  • Schenk (in overleg) in de klas aandacht aan de sterfdatum.

Staat het antwoord op je vraag er niet bij of wil je overleggen? Stuur ons een bericht en we zullen jouw vraag zo snel mogelijk beantwoorden

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.